講演・口頭発表等 - WANG Marian
-
Synchronous e-debating across borders
Marian Wang
JALT 2017--Language Teaching in a Global Age (Tsukuba International Congress Center (Epochal Tsukuba) (Tsukuba, Japan)) 全国語学教育学会 (The Japan Association for Language Teaching)
開催年月日: 2017年11月
In the language classroom, debating gives students an opportunity to expand their critical thinking skills by investigating and exploring controversial issues from the perspective of various stakeholders. In addition to critical thinking skills, debating across borders can contribute to developing students’ linguistic and intercultural competence within a global community of English speakers. The aim of this presentation is to share how a MEXT-sponsored project in which Japanese university students participated in synchronous e-debates with university students in Poland, Taiwan, and Vietnam was implemented and modified. The e-debating project highlighted the importance of project managers to scaffold the debates so that students were equipped with clear stakeholder positions and clash and rebuttal strategies. The project also revealed how students, by participating in an online learning community before, during, and after the e-debate sessions through SNS, were able to enlarge their global communication network. In the end, this project made students realize that they needed to learn how to support opinions with concrete evidence based on well-chosen stakeholders in order to assist in their understanding of global issues from multiple viewpoints.
語学の授業では、ディベートはさまざまなステークホルダーの立場から論争の的となる問題について調査し探求することで学生の批判的思考力を高める好機となる。批判的思考力に加えて、国境を越えて議論をすることで、英語話者の国際的なコミュニティの中で学生の言語的・文化的理解能力の発展にも寄与しうる。本発表の目的は、文科省後援による、日本の大学生がポーランド、台湾、ベトナムの大学生とのe-ディベートに参加するプロジェクトが、どのようの実行され修正されたかを共有することである。e-ディベートプロジェクトを実施した結果、学生が明確なステークホルダーの立ち位置を把握し、意見の折衝・論駁の方策を身につけさせるためにも、プロジェクトの運営者がディベートの土台を築くことの重要性が浮き彫りになった。本プロジェクトはまた、学生がSNSを通じてe-ディベートの期間中、およびその前後にオンライン上のラーニング・コミュニティに参加するすることで、彼らの国際的コミュニケーションのネットワークをどのようにして広げていくことができたかという点も明らかにした。最後に、本プロジェクトは学生に、多様な観点から地球規模の問題を理解するためにも、適切なステークホルダーに基づいた具体的な根拠で意見を補強する方法を学ぶ必要性を認識させた。 -
E-debating across borders: Vietnam and Japan
Marian Wang, Tran Quang Ngoc Thu
Seminar on English Language Teaching "From Theory to Implementation: Bringing New Ideas into Your Classroom" (Hue University College of Foreign Languages (Hue, Vietnam)) Teachers Helping Teachers, Hue University College of Foreign Languages
開催年月日: 2017年3月
The aim of this presentation is to share how a project in which Japanese university students participated in synchronous e-debates with Vietnamese students was implemented and modified. Students, who represented key stakeholders, learned how to support their opinions with concrete evidence in order to understand global issues from multiple viewpoints.
本プレゼンテーションでは、日本の大学生がベトナムの学生と共同して参加したe-ディベートのプロジェクトが、どのように行われ、改善されたかを発表した。学生は、それぞれが利害関係者として、自らの主張を具体的な証拠で裏付け、国際規模の問題について様々な視点から理解することを学んだ。 -
Sentence variety to improve the rhythm of writing
Marian Wang
21st International Conference of NELTA Conference Theme: "Englishes in the Classroom: Trends, Tensions and Teachings" (Little Angels' College of Higher Studies (Hattiban, Lalitpur, Nepal)) Nepal English Language Teachers' Association (NELTA)
開催年月日: 2016年3月
The purpose of this presentation is to share writing techniques that allow learners to assess their sentences, analyze sentence variety, and incorporate sentence variety into their writing to improve the flow of their writing.
本プレゼンテーションでは、学習者が自分の書いた文を評価し、多様な文構造を分析し、それを取り入れて文章の流れを円滑にするために求められる技術を、参加者と共有した。 -
Building critical global thinkers in study abroad programs
Marian Wang
JALT 2015 -- Focus on the Learner (Shizuoka Convention & Arts Center - GRANSHIP (Shizuoka, Japan) ) 全国語学教育学会 (The Japan Association for Language Teaching)
開催年月日: 2015年11月
The presenter discusses some of the successes and challenges of developing study abroad courses to build students’ critical thinking skills and briefly share findings from a self-study action research project about in-class collaborative learning activities that fostered critical thinking in study abroad courses. The purpose of this presentation is for coordinators of study abroad programs to gain insight into integrating critical thinking skills into study abroad courses designed to raise critical global thinkers.
学生の批判的思考力を養成するための海外留学コースにおける成功点や問題点を論じ、授業内共同学習についての研究プロジェクトから得られた結果を共有した。本プレゼンテーションは、海外留学プログラムのコーディネーターを対象に、国際社会で通用する批判的思考力の育成を、海外留学コースに取り入れることについて、理解を深めてもらうことを目的とした。 -
Sentence variety to improve the rhythm of writing
Marian Wang
Seminar on Activities and Motivation for the Language Classroom (Hue University College of Foreign Languages (Hue, Vietnam) ) Teachers Helping Teachers, Hue University College of Foreign Languages
開催年月日: 2015年8月
The purpose of this workshop is for participants to learn about how to raise EFL students’ fluency in writing by teaching students about the structures of diverse sentences and how to combine ideas effectively and logically.
本ワークショップでは、外国語学習者のライティングにおける流暢さを向上させるべく、学生に多様な文構造や、効果的かつ論理的なアイデアのまとめ方の指導法を教授した。 -
Classroom management practices: English only in the classroom
Marian Wang
Seminar on Activities and Motivation for the Language Classroom (Hue University College of Foreign Languages (Hue, Vietnam) ) Teachers Helping Teachers, Hue University College of Foreign Languages
開催年月日: 2015年8月
This workshop demonstrates techniques or “tricks” that EFL teachers can use to maintain an English-learning environment and high level of motivation in EFL classes. The presenter alludes to common practices that have been used for her students at Kwansei Gakuin and Kobe University to encourage proper classroom behavior and to ensure an ideal classroom environment for foreign language learning.
本ワークショップでは、外国語教員が英語学習の環境と高い学習意欲を維持するために用いることができる方策を紹介した。自身が関西学院大学および神戸大学で、外国語学習のために適切な授業態度と理想的な授業環境を確立するために用いる方法を紹介した。 -
Teachers helping teachers showcase in Nara
Marian Wang
JALT Nara Chapter Event for Teachers Helping Teachers (Yamato Conference Center(やまと会議室) (Nara, Japan)) 全国語学教育学会 (The Japan Association for Language Teaching)
開催年月日: 2015年6月
The purpose of this presentation is to share the cultural and educational opportunities that are offered by the THT Bangladesh program and to promote the program to people who might be interested in becoming future delegates of the THT Bangladesh program.
本プレゼンテーションでは、THTバングラデシュプログラムにより提供された文化的・教育的機会を共有し、将来的にTHTバングラデシュプログラムのメンバーになることに関心を持つ可能性のある人々に、プログラムの存在を広めることを目的とした -
Integrating critical thinking into pre-study abroad programs
Marian Wang
各外国語別(英語、独語、仏語、中国語、露語)分科会 (神戸大学 (Kobe, Japan)) 国際コミュニケーションセンター (SOLAC)
開催年月日: 2015年3月
The purpose of this presentation is to share how study abroad courses are being taught at Kobe University by incorporating research projects that are created for students with the intention of raising students’ critical thinking skills.
本プレゼンテーションは、神戸大学において、海外留学コースが、学生の批判的思考力を高めるために案出されたリサーチ・プロジェクトを取り入れることで、どのように教えられているかを共有することを目的とした。 -
Integrating critical thinking into pre-study abroad programs
Marian Wang
Nepal English Language Teachers’ Association (NELTA) 20th International Conference Theme: The quest for quality ELF: Riding the waves and creating the landscapes (DAV Sushil Kedia Vishwa Bharati Higher Secondary School (Jawalakhel, Lalitpur, Nepal)) Nepal English Language Teachers' Association (NELTA)
開催年月日: 2015年2月
In this presentation, the presenter outlines the study abroad program at Kobe University and discusses some of the challenges and successes experienced in putting together this program. The aim of the presentation is for managers of study abroad programs to gain insight into integrating critical academic thinking skills into short- and long-term study abroad programs.
本プレゼンテーションでは、神戸大学の留学プログラムを概説し、プログラム構成上の問題点や成功点について議論を交わした。海外留学プログラムの管理担当者を対象に、アカデミックな批判的思考力の育成を、長期・短期の留学プログラムに取り入れることについて、理解を深めてもらうことを目的とした。 -
Integrating critical thinking into pre-study abroad programs
Marian Wang
第14回外国語教育セミナー (神戸大学 (Kobe, Japan)) 国際コミュニケーションセンター (SOLAC)
開催年月日: 2014年12月
The purpose of this presentation is to share how study abroad courses are being taught at Kobe University by incorporating research projects that are created for students with the intention of raising students’ critical thinking skills.
本プレゼンテーションでは、神戸大学において、留学準備コースが、学生の批判的思考力を養成するためのリサーチ・プロジェクトを盛り込むことで、どのように実施されているかを説明した。 -
English to explore immigration and world Englishes
Marian Wang
JALT 2014 -- Conversations Across Borders (Tsukuba International Congress Center (Epochal Tsukuba) (Tsukuba, Japan)) 全国語学教育学会 (The Japan Association for Language Teaching)
開催年月日: 2014年11月
The purpose of this presentation is for participants to learn how to encourage EFL students to enhance their awareness of World English speakers by exploring immigration issues. The presenter shares how students collaborated to organize visits to immigrant communities, interviewed immigrants, and conducted and presented their results of comparative research on countries hosting the most immigrants.
本プレゼンテーションでは、移民問題の調査を通じ、外国語学習者が世界英語の話者としての意識をいかにして高めていくかを示すことを目的とした。学生が共同して移民コミュニティへの実地調査を計画し、移民にインタビューを行い、多くの移民を受け入れている国々との比較調査を実施し発表した模様を、参加者と共有した。 -
Exploring different writing genres
Marian Wang
Seminar on Language, Literacy, and NFL 2020 (Hue University College of Foreign Languages (Hue, Vietnam)) Teachers Helping Teachers, Hue University College of Foreign Languages
開催年月日: 2014年8月
The purpose of this workshop is for participants to learn how to encourage advanced EFL learners to explore diverse writing genres through independent research, group writing projects, and final presentations. Participants should comprehend how advanced EFL learners at Kobe University collaborated on projects to write movie/restaurant reviews, new articles, academic papers, and five-paragraph essays.
本ワークショップでは、外国語学習の上級者に、独自のリサーチ、グループワークによるライティング、最終プレゼンテーションなどの、多様なジャンルのライティングに取り組ませる手法を発表した。映画やレストランのレビュー、最新の記事、学術論文、五段落から成るエッセイの作成に、神戸大学の外国語学習の上級者に共同して取り組ませるために用いたプロセスを、参加者に説明した。 -
Classroom management practices
Marian Wang
Seminar on Language, Literacy, and NFL 2020 (Hue University College of Foreign Languages (Hue, Vietnam)) Teachers Helping Teachers, Hue University College of Foreign Languages
開催年月日: 2014年8月
This workshop demonstrates techniques or “tricks” that EFL teachers can use to maintain an English-learning environment and high level of motivation in EFL classes. The presenter alludes to common practices that have been used for her students at Kwansei Gakuin and Kobe University to encourage proper classroom behavior and to ensure an ideal classroom environment for foreign language learning.
本ワークショップでは、外国語教員が英語学習の環境と高い学習意欲を維持するために用いることができる方策を紹介した。自身が関西学院大学および神戸大学で、外国語学習のために適切な授業態度と理想的な授業環境を確立するために用いる方法を紹介した。 -
Integrating study abroad into an academic skills program
Tim Greer, Marian Wang, Gregory Sholdt
TBL in Asia 2014 (近畿大学 (Osaka, Japan)) JALT Task-based Learning Special Interest Group
開催年月日: 2014年5月
This presentation outlines the challenges and successes in putting together a Japan-based academic skills program that includes a 3-week overseas component. This initial experience is intended to provide freshman students with the skills to cope with classes abroad.
本プレゼンテーションは、日本を拠点に三週間の海外研修を組み込んだアカデミックスキルのプログラムについて、課題や成功点を概説した。このプログラムは、海外の授業に対処できるスキルを、新入生に習得させるためのものである。 -
English as a tool to learn about immigration and world
Marian Wang
10th Annual CamTESOL Conference on English Language Teaching (Institute of Technology of Cambodia (ITC) (Phnom Penh, Cambodia)) IDP Education (Cambodia) Ltd.
開催年月日: 2014年2月
The purpose of this presentation is for participants to learn how to encourage EFL students to enhance their awareness of World English speakers by exploring immigration issues. The presenter shares how students collaborated to organize visits to immigrant communities, interviewed immigrants, and conducted and presented their results of comparative research on countries hosting the most immigrants.
本プレゼンテーションでは、移民問題の調査を通じ、外国語学習者が世界英語の話者としての意識をいかにして高めていくかを示すことを目的とした。学生が共同して移民コミュニティへの実地調査を計画し、移民にインタビューを行い、多くの移民を受け入れている国々との比較調査を実施し発表した模様を、参加者と共有した。 -
Exploring different writing genres
Marian Wang
JALT 2013 -- Learning is a Lifelong Voyage (Kobe Convention Center (Kobe, Japan)) 全国語学教育学会 (The Japan Association for Language Teaching)
開催年月日: 2013年10月
The purpose of this workshop is for participants to learn how to encourage advanced EFL learners to explore diverse writing genres through independent research, group writing projects, and final presentations. Participants should comprehend how advanced EFL learners at Kobe University collaborated on projects to write movie/restaurant reviews, new articles, academic papers, and five-paragraph essays.
本ワークショップでは、外国語学習の上級者に、独自のリサーチ、グループワークによるライティング、最終プレゼンテーションなどの、多様なジャンルのライティングに取り組ませる手法を発表した。映画やレストランのレビュー、最新の記事、学術論文、五段落から成るエッセイの作成に、神戸大学の外国語学習の上級者に共同して取り組ませるために用いたプロセスを、参加者に説明した。 -
Classroom management practices
Marian Wang
BELTA-THT-Presidency University CPD Program in ELT: Creating interactive classrooms in ELT (Britannia University (Comilla, Bangladesh)) Teachers Helping Teachers, Bangladesh English Language Teachers' Association, Presidency University
開催年月日: 2013年9月
This workshop demonstrates techniques or “tricks” that EFL teachers can use to maintain an English-learning environment and high level of motivation in EFL classes. The presenter alludes to common practices that have been used for her students at Kwansei Gakuin and Kobe University to encourage proper classroom behavior and to ensure an ideal classroom environment for foreign language learning.
本ワークショップでは、外国語教員が英語学習の環境と高い学習意欲を維持するために用いることができる方策を紹介した。自身が関西学院大学および神戸大学で、外国語学習のために適切な授業態度と理想的な授業環境を確立するために用いる方法を紹介した。 -
Exploring different writing genres
Marian Wang
BELTA-THT-Presidency University CPD Program in ELT: Creating interactive classrooms in ELT (Presidency University (Dhaka, Bangladesh)) Teachers Helping Teachers, Bangladesh English Language Teachers' Association, Presidency University
開催年月日: 2013年9月
The purpose of this workshop is for participants to learn how to encourage advanced EFL learners to explore diverse writing genres through independent research, group writing projects, and final presentations. Participants should comprehend how advanced EFL learners at Kobe University collaborated on projects to write movie/restaurant reviews, new articles, academic papers, and five-paragraph essays.
本ワークショップでは、外国語学習の上級者に、独自のリサーチ、グループワークによるライティング、最終プレゼンテーションなどの、多様なジャンルのライティングに取り組ませる手法を発表した。映画やレストランのレビュー、最新の記事、学術論文、五段落から成るエッセイの作成に、神戸大学の外国語学習の上級者に共同して取り組ませるために用いたプロセスを、参加者に説明した。 -
Classroom management practices
Marian Wang
BELTA-THT-Presidency University CPD Program in ELT: Creating interactive classrooms in ELT (Presidency University (Dhaka, Bangladesh)) Teachers Helping Teachers, Bangladesh English Language Teachers' Association, Presidency University
開催年月日: 2013年9月
This workshop demonstrates techniques or “tricks” that EFL teachers can use to maintain an English-learning environment and high level of motivation in EFL classes. The presenter alludes to common practices that have been used for her students at Kwansei Gakuin and Kobe University to encourage proper classroom behavior and to ensure an ideal classroom environment for foreign language learning.
本ワークショップでは、外国語教員が英語学習の環境と高い学習意欲を維持するために用いることができる方策を紹介した。自身が関西学院大学および神戸大学で、外国語学習のために適切な授業態度と理想的な授業環境を確立するために用いる方法を紹介した。 -
Exploring different writing genres
Marian Wang
9th Annual CamTESOL Conference on English Language Teaching (National Institute of Education (Phnom Penh, Cambodia)) IDP Education (Cambodia) Ltd.
開催年月日: 2013年2月
The purpose of this workshop is for participants to learn how to encourage advanced EFL learners to explore diverse writing genres through independent research, group writing projects, and final presentations. Participants should comprehend how advanced EFL learners at Kobe University collaborated on projects to write movie/restaurant reviews, new articles, academic papers, and five-paragraph essays.
本ワークショップでは、外国語学習の上級者に、独自のリサーチ、グループワークによるライティング、最終プレゼンテーションなどの、多様なジャンルのライティングに取り組ませる手法を発表した。映画やレストランのレビュー、最新の記事、学術論文、五段落から成るエッセイの作成に、神戸大学の外国語学習の上級者に共同して取り組ませるために用いたプロセスを、参加者に説明した。