Position |
Professor |
Research Field |
Humanities & Social Sciences / Educational psychology, Humanities & Social Sciences / Social psychology |
Homepage URL |
|
Mail Address |
|
External Link |
|
|
Graduating School 【 display / non-display 】
-
Doshisha Women's College of Liberal Arts Faculty of Arts and Science Graduated
1998.4 - 2002.3
Graduate School 【 display / non-display 】
-
Nagoya University Graduate School, Division of Education Doctor's Course Completed
2006.4 - 2009.3
-
Kyoto University of Education Graduate School, Division of Education Master's Course Completed
2003.4 - 2005.3
Campus Career 【 display / non-display 】
-
KONAN UNIVERSITY Faculty of Letters Faculty of Letters Department of Human Sciences Professor
2022.4
-
KONAN UNIVERSITY Faculty of Letters Faculty of Letters Department of Human Sciences Associate Professor
2016.4 - 2022.3
-
KONAN UNIVERSITY Faculty of Letters Faculty of Letters Department of Human Sciences Lecturer
2010.4 - 2016.3
-
KONAN UNIVERSITY Training Center for Licensed Psychologists Director in General
2024.1
External Career 【 display / non-display 】
-
浜松医科大学 子供のこころの発達教育センター
2009.10 - 2010.3
Country:Japan
Papers 【 display / non-display 】
-
The Pathways from Forms of Aggression and Peer Victimization to Internalizing and Externalizing Problems: A Gender-Informed Analysis Reviewed International coauthorship
Kawabata, Y., Onishi, A., Baquiano, M.J., & Kinoshita,M.
Journal of Child & Adolescent Trauma 2024.3
-
中学校進学前の不安への対処行動に関する記述データによる研究-小学校6年生時の記述と中学校1年生時の回想との比較-
中島義実・大西彩子・原田克巳
甲南大学紀要 文学編 174 125 - 133 2024.3
-
Trajectories and latent classes of school enjoyment in adolescence: Associations with peer victimization and mental health Reviewed International coauthorship
Kawabata, Y., Kinoshita, M., & Onishi, A.
School Psychology 2024.2
-
A Longitudinal Study of Forms of Peer Victimization and Internalizing Problems in Adolescence Reviewed International coauthorship
Kawabata, Y., Kinoshita, M. & Onishi, A.
Research on Child and Adolescent Psychopathology 2024.2
-
中学校進学前の不安に関する記述データによる研究-小学校6年生時の記述と中学校1年生時の回想との比較-
中島義実・大西彩子・原田克巳
甲南大学紀要 文学編 173 145 - 150 2023.3
Books and Other Publications 【 display / non-display 】
-
よく分かる!教職エクササイズ 教育相談 / 第4講 学校における諸課題とその対応①いじめ
大西彩子(第4講)森田健宏・吉田佐治子(編著)( Role: Sole author , 第4講 学校における諸課題とその対応①いじめ)
ミネルヴァ書房 2024.3
-
応用心理学ハンドブック/第4章教育と応用心理学
大西彩子/応用心理学ハンドブック編集委員会, 藤田 主一他( Role: Contributor , Topic 15:いじめアンケートを活用したいじめ防止)
福村出版 2022.9
-
子どもの心と学校臨床第18号 特集学校のアセスメント入門:いじめのアンケートを作る・読む・活用する
伊藤亜矢子編(大西彩子 p 81~p 89)( Role: Joint author)
遠見書房 2018.2
-
精神医療からみたわが国の特徴と問題点-メンタルクリニックの果たすべき役割-:いじめ被害/加害の影響
原田誠一(大西彩子 p66-p71)( Role: Joint author)
中山書店 2017.12 ( ISBN:978-4-521-74008-9 )
-
Cognitive distortions of antisocial youth. Research and treatment.
( Role: Joint editor)
2015.3 ( ISBN:978-4-7628-2889-8 )
Other Research Activities 【 display / non-display 】
-
Cross-national data on victim rates:Testing predictions related to Hofsted dimensions
2015.11
Robinson,S.,Smith,PK.,&Onishi,A. BuildingBridges:
『Mobilising international interdisciplinary science to benefit societies』 -
いじめの加害、傍観、制止行動および被害経験と認知の歪みの研究
2015.10 - 2015.11
大西彩子
『日本社会心理学会第56回大会発表論文集、』 -
中学校への進学時不適応の予防に必要な能力(4)-登校状況に着目してー
2015.8
原田克己・大西彩子中島義実
『日本教育心理学会第57回総会発表論文集、P203』 -
A longitudinal examination of the effects of self-efficacy on preventing problem of peer relationship:transition from elementary to junior high school
2015.7
Onishi,A.,Nakashima,Y.,&Harada,K.,
『14th European Congress of Psychology』 -
遊びが子どもの社会行動に与える影響ープレイフルネスと行動性コントロールに着目してー
2014.11
木下雅博・大西彩子
『日本教育心理学会第56回総会発表論文集、P467』
Grant-in-Aid for Scientific Research 【 display / non-display 】
-
多様な他者との共存・共生をめざして:社会的包摂のための基礎的研究
2024.4 - 2028.3
JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research(C)
大西彩子・池上知子・谷口あや・森茂起
Authorship:Principal investigator
-
小学生、中学生のいじめと認知の歪みに関する研究
2016.4 - 2020.3
JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists(B)
大西彩子
いじめ加害者、傍観者の認知の歪みについての研究
-
悉皆調査による中1ギャップ型不登校未然防止ツールの開発と活用
2015.4 - 2018.3
JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research(C)
中島義実・原田克巳・大西彩子
Authorship:Coinvestigator(s)
-
いじめの傍観行動と援助行動に関する研究
2012.4 - 2016.3
JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists(B)
大西彩子
本研究では、中学校を対象に、集団要因として、いじめに対する学級集団の規範的圧力と教師の規範的圧力を、個人要因として、いじめに対する個人規範と問題解決能力を取り上げ、それらがいじめの傍観行動と被害者への援助行動に与える影響について明らかにすることを目的とする。
Other External funds procured 【 display / non-display 】
-
組織における道徳の不活性化の研究
2023.4 - 2025.3
甲南大学 総合研究所研究奨励助成金 総合研究所研究奨励助成金
Authorship:coinvestigator
-
いじめ加害者の心理学―学級でいじめが起こるメカニズムの研究
2014.3 - 2015.2
その他財団等 伊藤忠兵衛基金出版助成
Joint and Contract research activities (Public) 【 display / non-display 】
-
悉皆調査による中1ギャップ型不登校未然防止ツールの開発と活用
Domestic Joint Research
2015.4 - 2018.3
中島義実
-
犯罪の被害と加害を防ぐ家庭と少年へのサポート・システムの構築に関する研究
Joint Research on Campus
2009.10 - 2013.3
生物学的な脆弱性を抱える子どもは、成長過程のなかでの虐待などの被害を受けやすく、虐待などの被害体験が加害・触法行為に関連するということが昨年度の企画調査から明らかになっている。本プロジェクトでは、まず加害少年の被害の影響を中核に心理メカニズムや家族背景を、発達障害などの生来の脆弱性を有する少年を主たる対象として解明し、心理的社会的介入の効果の検証を行う。次に、生物学的な脆弱性をもつ少年が、被害を受けることなく地域で安定した生活を送ることを可能にするため、家族と少年のための治療教育的プログラムを開発し、そうしたプログラムの知見を弁護士や保護司等の関係者が理解したうえで少年の更生への取り組みと、少年の包括的な被害予防が可能になるための地域サポート・システムの構築を目的とする。
-
ネット上における「いじめ」の研究
Domestic Joint Research
2009.4 - 2013.3
携帯電話を介してインターネット上のツールを利用するなどの方法で、他者に不安や怒りなどの不安感を与えることによって生じるいじめの予防・解消に役立つソフト・ハードを開発す。
Preferred joint research theme 【 display / non-display 】
-
心理教育の開発など
-
学校適応に関する問題
-
いじめ・非行に関する問題
Social Activities 【 display / non-display 】
-
加東市教職員ハラスメント防止研修会「ハラスメントのない職場づくり~多様性の理解~」
Role(s): Lecturer
加東市教育委員会こども未来部 2023.11
-
第20回全国国立高等専門学校学生支援担当教職員研修「10年後の多様性を考える」
Role(s): Lecturer
独立行政法人 国立高等専門学校機構 2023.8
-
令和5年高等学校中堅教諭等資質向上研修「教師生徒、教師間学校ハラスメント」
Role(s): Lecturer
兵庫県立教育研修所 2023.8
-
滋賀県日蓮宗宗務所・人権研修会「いじめのメカニズム」
Role(s): Lecturer
滋賀県日蓮宗宗務所 2023.7
-
加東市教職員体罰防止オンライン研修会「ハラスメントのない職場づくり」
Role(s): Lecturer
加東市教育委員会 2023.1