論文 - 中村 典子
-
NAKAMURA Noriko
Colloque international conjoint 2019 à l'Université Nationale de Mongolie: L'Enseignement du français en Asie-Pacifique : Traditions et tendances 2020年2月
単著
出版者・発行元:Agence universitaire de la Francophonie, Asie-Pacifique
This article aims to highlight certain intercultural differences among Japanese students within the context of communication exercises in a French as Foreign Language class and show how to develop creativity and autonomy in the students while avoiding reference to personal information about which the university code of conduct prohibits us from questioning our learners such as age, professions of their parents etc. Indeed, we encounter a number of problems coming from intercultural specificities with a « communicative approach ». A quarter of Japanese students hesitate to talk about their family in the class. They prefer remaining
anonymous. If the teacher forces them into talking about their personal information, a sort of mental block can arise on the part of some learners. These phenomena are a part of the Japanese culture and mentality. This tendency concerns the concept « high-context and
low-context cultures » that Edward T. Hall proposed. Belonging to a specific community is important in a high-context culture; however, the students in the same class do not constitute a stable community. We need certain ingenuities in order to reassure our leaners and motivate them in another way. We would like to describe some communication exercises, based on learners’ creativity and autonomy. -
英国における外国語としてのフランス語教育
中村 典子
甲南大学 国際言語文化センター『言語と文化』 ( 25 ) 161 - 167 2021年3月
単著
出版者・発行元:甲南大学 国際言語文化センター
-
カナダのケベック州におけるインターカルチュラリズムと非宗教性をめぐって
中村典子
甲南大学 国際言語文化センター『言語と文化』 ( 22 ) 273 - 288 2018年3月
単著
-
カナダのフランス語話者とアイデンティティ 国際共著
中村典子
甲南大学 国際言語文化センター 『言語と文化』 ( 20 ) 39 - 61 2016年3月
単著
-
フランスの小学校における「言語への目覚め」活動から「異文化間能力」を考える
中村典子
言語と文化 ( 19 ) 87 - 105 2015年3月
単著
-
スマートデバイスを活用する外国語学習について
中村典子
甲南大学総合研究所叢書 126 43 - 57 2016年2月
単著
-
フランスにおけるメディアの現状と知の作業
中村 典子
甲南大学総合研究所 ( 107 ) 61 - 79 2011年11月
単著
-
多文化共生社会における宗教と習慣の位置 フランスの「ブルカ禁止法」とトルコの「世俗主義」の現在
中村 典子
言語と文化 ( 15 ) 209 - 242 2011年3月
単著
-
カナダのケベック州におけるインターカルチュラリズムと非宗教性をめぐって
中村 典子
甲南大学国際言語文化センター『言語と文化』 ( 22 ) 273 - 288 2018年3月
単著
-
甲南大学における学生のスマートフォン・タブレット端末の利用状況と大学教育における活用度調査
和田昌浩, 井上明, 林健太
甲南大学情報教育研究センター紀要 ( 14 ) 37 - 51 2015年3月
共著
-
フランスの小学校における「言語への目覚め」活動から「異文化間能力」を考える
中村 典子
甲南大学国際言語文化センター『言語と文化』 ( 19 ) 87 - 105 2015年3月
単著
-
報告:iPadを活用したiCALL教室における外国語教育の実際とその教育効果 ーフランス語の場合を中心としてー
中村典子
言語と文化 ( 17 ) 275 - 290 2013年3月
単著
-
報告:語学教育におけるクラウドの活用法 ーiPadとPCの連携-
中村典子
甲南大学 情報教育研究センター紀要 ( 11 ) CD-ROM 2012年3月
単著
-
"La Relation entre nature et civilisation dans le Supplément au voyage de Cook de Giraudoux" 招待あり 査読あり
Noriko NAKAMURA
Διακειμενικά : , 11Diakeimeniká : , 11 Université Aristote de Thessalonique, Grèce 11 314 - 325 2009年12月
単著
Actes du Colloque international de Thessalonique [tenu du] 30 octobre au 1e novembre 2008 [Texte imprimé] / co-organisé par la Société d'Etudes Giralduciennes et le Laboratoire de Littérature comparée de l'Université Aristote de Thessalonique
-
"Qu'est-ce qu'être instructif ? - quelques outils pratiques pour alimenter les intérês des apprenants "
中村典子
甲南大学国際言語文化センター紀要『言語と文化』 ( 12 ) 89 - 102 2008年3月
単著
-
日本における多文化共生をめぐって -フランス型モデルとの比較検討を通じてー
中村典子
甲南大学国際言語文化センター紀要『言語と文化』 ( 11 ) 175 - 225 2007年3月
単著
-
クロード・ミレールの映画『リリィ』におけるチェーホフ解釈 -『かもめ』の現代性をめぐってー
中村典子
甲南大学国際言語文化センター紀要『言語と文化』 ( 9 ) 165 - 185 2005年3月
単著
-
Une lecture policière de "Dix heures et demie du soir en été" de Marguerite Duras
Noriko NAKAMURA
The Journal of the Institute for Language and Culture ( 6 ) 55 - 72 2002年3月
単著
-
フランス語への翻訳:Traduction de Yukio MISHIMA "À la lumiere d'une oeuvre reniée"
Yukio MISHIMA traduit par Noriko NAKAMURA
EUROPE "Junichirô TANIZAKI " ( 871-872 ) 51 - 66 2001年11月
共著
谷崎潤一郎の『金色の死』に対する三島由紀夫の批評をフランス語に全訳し、雑誌EUROPEの谷崎特集号に掲載した。
-
Réflexion autour du"Boa"de Marguerite Duras
Noriko NAKAMURA
The Journal of the Institute for Language and Culture ( 5 ) 87 - 100 2001年3月
単著
-
第二外国語としてのフランス語教育における映画の活用法とその発展可能性
中村典子
甲南大学国際言語文化センター紀要『言語と文化』 ( 3 ) 102 - 114 1999年3月
単著
-
Some suggestion for the utilization of movies in the teaching of French as foreign language
NAKAMURA Noriko
The Journal of the Institute for Language and Culture ( 第3 ) 102 - 114 1999年
単著
-
Le poète de l'aurore au pays du Soleil-Levant 招待あり
Noriko NAKAMURA
Cahiers Jean Giraudoux(Grasset) ( 26 ) 275 - 279 1998年1月
単著
-
エレクトラのテーマ
中村典子
白百合女子大学フランス語フランス文学論集『Lilia Candida』 ( 25 ) 95 - 102 1995年3月
単著
-
ジャン・ジロドゥの『ジュディット』における「悲劇」の問題
中村典子
日本フランス語フランス文学会『関東支部論集』 ( 2 ) 35 - 54 1994年3月
単著
-
ジャン・ジロドゥの演劇における「悲劇」のモチ-フと言語の戦略
中村典子
東京都立大学仏文研究室『佛文論叢』 ( 7 ) 43 - 61 1993年3月
単著
-
ジャン・ジロドゥ『クック航海記異聞』をめぐって
中村典子
法政大学教養部紀要 ( 81 ) 187 - 203 1992年2月
単著
-
台詞の分析に関する諸問題2 <モノローグ>論
中村典子
東京都立大学仏文研究室『佛文論叢』 ( 5 ) 59 - 84 1988年12月
単著
-
『アンフィトリオン38』試論 -劇構造と<対比的表現>をめぐってー 査読あり
中村典子
東京都立大学人文学部『人文学報』 ( 197 ) 73 - 93 1988年2月
単著
-
台詞の分析に関する諸問題1 <文体>をめぐって
中村典子
東京都立大学仏文研究室『佛文論叢』 ( 4 ) 125 - 142 1987年11月
単著