Position |
Lecturer |
Research Field |
Humanities & Social Sciences / Cultural anthropology and folklore |
External Link |
|
|
Graduating School 【 display / non-display 】
-
The Graduate University for Advanced Studies School of Cultural and Social Studies Department of Regional Studies Graduated
2010.4 - 2016.3
Notes: 文学博士
External Career 【 display / non-display 】
-
National Museum of Japanese History
2019.4 - 2020.3
-
YTN(韓国公営放送局) グローバルコリアン
2016.5 - 2017.6
-
National Museum of Ethnology
2015.9 - 2016.6
-
Japan Society for the Promotion of Science
2012.4 - 2014.3
Papers 【 display / non-display 】
-
自然葬の表象のアリーナから : 『We Don't Need a Grave』をめぐる映像人類学的実践 (特集 葬送と死生観の変化をめぐる日韓比較研究の試み) Invited Reviewed
金 セッピョル
比較日本文化研究 = Journal of comparative studies in Japanese culture ( 19 ) 9 - 24 2019.3
-
SHIZENSO, Invisibilized Death Rituals Reviewed
KIM Satbyul
Religion and Society 23 ( 0 ) 111 - 118 2017
Publisher:The Japanese Association for the Study of Religion and Society
-
The Birth of Shizenso (Scattering of Ashes) as Rejection of Japanese Modernity Reviewed
( 8 ) 177 - 193 2012.3
Books and Other Publications 【 display / non-display 】
-
現代日本における自然葬の民族誌
( Role: Sole author)
2019.2
-
環境問題を〈見える化〉する 映像・対話・協創
金セッピョル( Role: Joint author , まなざしを共有する-ブータン王国の食に関する映像上映の事例から)
昭和堂 2022.3 ( ISBN:9784812221211 )
-
環境問題を〈見える化〉する 映像・対話・協創
太田和彦, 金セッピョル( Role: Joint author , 超学祭研究でルーブリックを使う-コミュニケーションと自己評価)
昭和同 2022.3 ( ISBN:9784812221211 )
-
アーバンカルチャーズ : 誘惑する都市文化,記憶する都市文化
岡井, 崇之( Role: Contributor , 第14章 都市における新しい葬送儀礼の形成—自然葬を通して死に対処する)
晃洋書房 2019.7 ( ISBN:9784771031852 )
Review Papers (Misc) 【 display / non-display 】
Presentations 【 display / non-display 】
-
コメンテーター「わたしたちは(死んだら)どこへ行くのかー死とアート」映像作品上映・トークイベント
東京外国語大学アジア・アフリカ研究所 人類学カフェ(「死の人類学再考:変容する現実の人類学的手法による探究」) 2024.6
Works 【 display / non-display 】
Grant-in-Aid for Scientific Research 【 display / non-display 】
-
Research on Remote Funeral Attendance: Case Studies and Design Practices
2022.6 - 2025.3
JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
-
Reconsideration of Anthropology of Dearh:An Anthropological Approach to "Reality" through Affect Theory
2021.4 - 2026.3
JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research(B)
-
超高齢多死社会を見据えた葬墓制システムの再構築:多様な生前と死後をつなぐために
2021.4 - 2025.3
JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research(B)
山田 慎也, 土居 浩, 朽木 量, 金 セッピョル, 田中 大介, 問芝 志保, 谷川 章雄, 瓜生 大輔, 鈴木 岩弓, 小谷 みどり, 玉川 貴子, 森 謙二
-
葬儀の変化メカニズムに関する人類学的研究 :現代韓国の葬儀革新・保存運動を中心に
2019.4 - 2023.3
JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
金 セッピョル
2019年度は夏から秋にかけて、韓国の慶尚北道地域でフィールドワークを行なった。まず、喪輿保存運動団体における調査においては、運動の狙いや成り立ちに関する聞き取り調査及び、一次文献の収集を行なった。狙いは、喪輿や喪輿を保管する小屋を有形文化財に、かつての葬儀習俗を無形文化財に指定し、現代の葬儀では失われたとされる共同性や「生命尊重思想」を回復しようというものであり、韓国の伝統文化保全に主眼を置いている(実際に喪輿を使うことを主な目的としてはいない)。彼らは国学研究所として出発したが、K村で廃棄処分の危機におかれた喪輿と喪輿小屋を入手したことをきっかけに、喪輿保存運動を展開することになる。喪輿と喪輿小屋は、彼らにとっては韓国の近現代史の紆余曲折の中で失われた「民族の精神」を象徴するものとして再発見されていると推測される。
また、K村の喪輿がどのような道を辿って廃棄されるに至ったかに関して、K村で聞き取り調査を行なった。K村が属する永川市は、かつて商業と交通の要所として発達した地域であった。しかし他地域に比べて植民地時代の疲弊状況が深刻であり、朝鮮戦争時の戦争被害も大きかったこと、戦後もほとんどの場所が軍事保護地域に指定され開発ができなかったことから、慶尚北道の中では最も人口減少が激しい地域となった。K村は1970年代の産業化までは麻の栽培や加工、商業で栄えていたが、道庁所在地の大邱で紡績産業が発達すると活気を失い、住民の多くが近隣の工業都市に流出した。さらに、K里は共産主義の影響力が強かったという。左右の理念対立と戦中・戦後の混乱のなか「伝統文化の守護者」である有力な両班出自の構成員が殺されたり、村を立ち去った。単なる都市化による人口減少だけでなく、こういった近現代史を背景に、喪輿に代表される伝統的な葬儀文化が廃れていったと考えられる。 -
2016.4 - 2020.3
JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research(B)
YAMADA Shinya
In this project report, we make clear that community not after but before death is important in the communal graves of senior citizen housing complexes and cooperatives, hospital-lead funeral assistance endeavors, and other new forms of relationships that are not based on conventional local or blood ties. Also, we discuss the emergence of new forms of representing the dead such as digital portraits and online memorials. Additionally, we argue that the graves, memorial tablets, and funerals that have been understood as “traditional” are always changing in accordance with social structures and living conditions and that we can only precisely grasp the present-day situation by engaging in detailed historical examinations of such processes of change.