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KANBARA Masayuki

Position

Professor

Research Field

Human-Robot Interaction(HRI)

Homepage URL

https://kanbara-lab.info/

External Link

External Career 【 display / non-display

  • Nara Institute of Science and Technology

    2010.6 - 2024.3

  • Nara Institute of Science and Technology

    2002.4 - 2010.5

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    Country:Japan

 

Papers 【 display / non-display

  • Effects of Eye Vergence and Accommodation on Interactions with Content on an AR Magic-lens Display and its Surroundings. International journal

    Geert Lugtenberg, Klen Copic Pucihar, Matjaz Kljun, Taishi Sawabe, Yuichiro Fujimoto, Masayuki Kanbara, Hirokazu Kato

    IEEE transactions on visualization and computer graphics   PP   2024.5

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    Augmented reality (AR) magic-lens (ML) displays, such as handheld devices, offer a convenient and accessible way to enrich our environment using virtual imagery. Several display technologies, including conventional monocular, less common stereoscopic, and varifocal displays, are currently being used. Vergence and accommodation effects on depth perception, as well as vergence-accommodation conflict, have been studied, where users interact only with the content on the display. However, little research exists on how vergence and accommodation influence user performance and cognitive-task load when users interact with the content on a display and its surroundings in a short timeframe. Examples of this are validating augmented instructions before making an incision andperforming general hand-eye coordinated tasks such as grasping augmented objects. To improve interactions with future AR displays in such scenarios, we must improve our understanding of this influence. To this end, we conducted two fundamental visual-acuity user studies with 28 and 27 participants, while investigating eye vergence and accommodation distances on four ML displays. Our findings show that minimizing the accommodation difference between the display and its surroundings is crucial when the gaze between the display and its surroundings shifts rapidly. Minimizing the difference in vergence is more important when viewing the display and its surroundings as a single context without shifting the gaze. Interestingly, the vergence-accommodation conflict did not significantly affect the cognitive-task load nor play a pivotal role in the accuracy of interactions with AR ML content and its physical surroundings.

    DOI: 10.1109/TVCG.2024.3403261

    PubMed

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  • Artifact reduction in lenslet array near-eye displays.

    Bi Ye, Yuichiro Fujimoto, Taishi Sawabe, Masayuki Kanbara, Hirokazu Kato 0001

    Vis. Comput.   40 ( 2 )   601 - 618   2024.2

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  • Investigating the Efficacy of Pain Relief Through a Robot's Stroking with Speech.

    Kota Nieda, Taishi Sawabe, Masayuki Kanbara, Yuichiro Fujimoto, Hirokazu Kato 0001

    HRI (Companion)   794 - 797   2024

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  • General Software Platform and Content Description Format for Assembly and Maintenance Task Based on Augmented Reality.

    Yiming Shen, Shuntaro Ueda, Yuichiro Fujimoto, Taishi Sawabe, Masayuki Kanbara, Hirokazu Kato 0001

    Information(Inf.)   14 ( 2 )   100 - 100   2023.2

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  • Augmented Reality Visual Effects for Mitigating Anxiety of In-person Communication for Individuals with Social Anxiety Disorder.

    Juri Yoneyama, Yuichiro Fujimoto, Kosuke Okazaki, Taishi Sawabe, Masayuki Kanbara, Hirokazu Kato 0001

    APMAR   2023

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Review Papers (Misc) 【 display / non-display

  • 自動走行車両搭乗者の予備動作喚起を目的とした映像提示方式

    島田, 和輝, 澤邊, 太志, 宍戸, 英彦, 神原, 誠之, 北原, 格

    第84回全国大会講演論文集   2022 ( 1 )   71 - 72   2022.2

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    自動走行下では、車両の加減速やカーブといった車両の加速度変化を予測しにくいため、自身で運転しているときに比べて、身体が大きく揺さぶられることで不快感が増し、乗り物酔いが起こりやすいとされている。本研究では、その自動走行下での不快感を軽減することを目的として、身体にかかる加速度を前もって搭乗者に知覚させるような映像を提示することで予備動作を促し、身体の揺れを軽減させることを試みた。実験は、電動車椅子とHMDを利用して疑似的な自動走行環境を再現し、あらかじめ撮影した映像に対し、加速度に応じた変換を施した映像を電動車椅子搭乗者に提示するといった方法で行った。

    CiNii Books

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  • 移動感覚制御のためのXRモビリティプラットフォーム—マルチメディアストレージ メディア工学 映像表現&コンピュータグラフィックス

    澤邊 太志, 神原 誠之, 藤本 雄一郎, 加藤 博一

    映像情報メディア学会技術報告 = ITE technical report   46 ( 6 )   331 - 336   2022.2

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    Publisher:映像情報メディア学会  

    CiNii Books

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  • 組み立て・メンテナンス作業を支援する汎用型AR作業支援システムのコンテンツ記述フォーマット—第185回 ヒューマンインタフェース学会研究会 人工現実感,エンタテインメント,メディアエクスペリエンスおよび一般

    上田 俊太郎, 藤本 雄一郎, 澤邊 太志, 神原 誠之, 加藤 博一

    ヒューマンインタフェース学会研究報告集   23   57 - 61   2021

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    Publisher:ヒューマンインタフェース学会  

    CiNii Books

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Grant-in-Aid for Scientific Research 【 display / non-display

  • 人に快感情を与える「話しながらなでる」ロボットの実現

    2023.4 - 2027.3

    JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research(B)

    高汐 一紀, 神原 誠之, 佐藤 弥

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  • Moving sensation control with auto-driving XR mobility platform

    2021.4 - 2024.3

    JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research(B)

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  • マルチモーダルタッチケアロボットの開発と心理学的検証

    2019.4 - 2023.3

    JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research(A)

    小笠原 司, 高松 淳, 松原 崇充, 神原 誠之, 佐藤 弥, 丁 明, 趙 崇貴

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    本年度は以下の研究内容に取り組んだ。
    (1)触覚によるインタラクション技術開発に関しては、人の手を模したハンドの改良を行った。ハンドの形状や機能を検討するため、再構成可能なハンド機構を製作した。そして、心理・精神的ストレスと人体の体温変化の関係について検討し、動的センシングの有用性について考察した。また、「なでる・さする」動作を計画・実行するタッチケア制御技術に関して、強く摺動動作を実行することなく、軽く触れただけで対象物のテクスチャやマイクロ形状等に関する触覚情報を取得可能なシステムの構成を検討した。
    (2) 視覚・聴覚・触覚刺激統合による「話しながらなでる」動作のさらなる詳細な検証を試みた。介抱の際のように相手に快感情を与えるタッチケアを、ロボットで実装するために必要な「話しながらなでる」動作のモデル化を実現するために、人の「話しながらなでる」動作の計測を行った。具体的には、介抱する環境を、人がマネキンをなでることで再現し、「話しながらなでる」動作のなでる動作、話す速度などの計測を行った。計測データを解析することで、話す速度となでる速度に正の相関がある点、なでる動作の折り返しのタイミングと話す文章の文節が一致する傾向があることが明らかになった。
    (3)マルチモーダルタッチケアの心理学的検証に関しては、視覚・聴覚によるインタラクション技術開発の項目で開発した対話方法に関して、より効果的な「なでながら話す」動作を検証するために被験者実験による心的変容の主観的・客観的評価に関する実験を行った。昨年度に得た、「話す」のみ、「なでる」のみ、よりも「なでながら話す」動作が人間に効果的な影響を与えることができるという知見を立証するために、追加の被験者実験を行った。

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  • Development of interaction technology based-on conscious and subconscious mind evaluation for daily-use communication robot

    2018.4 - 2021.3

    JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research(B)

    Kanbara Masayuki

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    As the number of single-person households increases, the number of people who feel social isolation is increasing due to a decrease in the number of daily conversations. In order to solve this problem Efforts to promote people's daily communication by having interactive robots act as a talking partner are attracting attention. For interactive robots to be utilized, it is necessary to maintain a high motivation to talk that users want to continue to use the interactive robot on a daily use. In this study, using a TV chatting robot that interacts with people watching TV, we tried to improve the motivation to talk with people by proposing "generating atractive utterance" and " utterance method to enhance the sense of reality" techniques, and "Synchrony Interaction" that mimics the way people speak and act.

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  • Interproffesional collaboration in rural nepalese community health promotion with IT network

    2017.4 - 2020.3

    JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

    SUGINO MIRE

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    Health data management program was conducted with 2 village adult groups and 5 government schools in Kathmandu and Makwonpur district in Nepal. For village groups, blood pressure and weight were measured and health education was given. High blood pressure cases without medical treatment was sometimes seen among aged people. For school children, weight, height and eye vision was measured, and health education was given. Many of underweight cases were seen. The participants were motivated to improve own health by measuring their health status regularly. Implementation of the Database management was not completed due to the delay of the implementation of computer systems and the travel restriction and school closure in COVID-19 pandemic situation.
    The Nepalese research members continue to work with the village groups and government schools until the participants utilize their own data from the main database in their villages or schools.

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