Research Field |
Public Speaking, Speech Communication, English Education |
Mail Address |
|
External Link |
|
|
Graduating School 【 display / non-display 】
-
Kobe City University of Foreign Studies Faculty of Foreign Language Department of English Studies Graduated
1974.4 - 1978.3
Graduate School 【 display / non-display 】
-
Kobe City University of Foreign Studies Graduate School, Division of Foreign Language Master's Course Completed
1978.4 - 1980.3
Campus Career 【 display / non-display 】
-
グローバル教養学環 学環長 教授
2024.4
-
KONAN UNIVERSITY Professor
2022.9 - 2024.3
-
KONAN UNIVERSITY Center for Education in General Studies Professor
2022.4
-
KONAN UNIVERSITY Professor
2021.7 - 2022.9
-
KONAN UNIVERSITY Learning Utility Center for Konan University Students Professor
2021.4 - 2024.3
External Career 【 display / non-display 】
-
神戸市外国語大学 名誉教授
2021.4
-
Kobe City University of Foreign Studies
2004.4 - 2021.3
Country:Japan
-
University of Marketing and Distribution Sciences Department of Information Studies
1992.4 - 2004.3
Country:Japan
-
Tezukayama Gakuin Junior College Department of Literature, English Studies
1980.4 - 1992.3
Country:Japan
Professional Memberships 【 display / non-display 】
Papers 【 display / non-display 】
-
L1およびL2における情意要因が英語朗読時の心拍数や韻律的特徴に与える影響 Reviewed
中村弘子、佐伯林規江、野村和宏
『ことばの科学研究』 ( 24 ) 55 - 76 2023.5
-
Teachers as Public Speakers: Power of Narratives
NOMURA Kazuhiro
2022年度 31 - 43 2023.3
Authorship:Lead author
-
Face-to-face, online, and hybrid classes to enhance student motivation: What, How, and Why
Kazuhiro Nomura
The Journal of the Institute for Language and Culture ( 26 ) 19 - 38 2022.3
Authorship:Lead author
-
Hiroko Nakamura, Kazuhiro Nomura, Namie Saeki
English Language Teaching 13 ( 8 ) 178 - 178 2020.7
Joint Work
Publisher:Canadian Center of Science and Education
This study investigated the influence of communication apprehension and anxiety in second-language (L2) learning on oral performance of Japanese university students in terms of F0 (fundamental frequency) analysis. The participants were English-major students (3 males and 6 females) who presented at an oral communication festival for university students. The F0 analysis consisted of a mean F0 and F0 range. The participants’ utterances were digitized and analysed with Praat. Participants also completed two structured closed-ended questionnaires: a Personal Report of Communication Apprehension (PRCA) and a Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS). One subscale of PRCA is Speech Anxiety (SA) that measures apprehension in public speaking. Acoustic analysis of F0 was conducted of the utterances provided by the students and their F0 data during rehearsal and the actual performance settings. The results revealed a significant difference in mean F0 between the rehearsal and actual performance. Mean F0 was significantly correlated with SA. These results suggest that students tend to show higher speech anxiety during an actual performance setting that is also reflected by a higher speaking F0.
-
Sound Media: Their Changes and Application to Foreign Language Education Reviewed
Kazuhiro, Nomura
72 21 - 42 2020.4
Single Work
Books and Other Publications 【 display / non-display 】
-
『CREATIVE English Communication III』文部科学省検定高等学校コミュニケーション英語教科書
野村和宏他( Role: Joint editor , 編著書(編集代表))
第一学習社 2023.4
-
『CREATIVE English Communication III』文部科学省検定高等学校英語コミュニケーション教科書
野村和宏, 編者( Role: Joint editor)
第一学習社 2023.4
-
『CREATIVE English Communication II』文部科学省検定高等学校コミュニケーション英語教科書
野村和宏他( Role: Joint editor , 編著書(編集代表))
第一学習社 2022.4
-
『CREATIVE English Communication II』文部科学省検定高等学校英語コミュニケーション教科書 (編集代表) 2022年4月
野村和宏, 編者( Role: Joint editor)
第一学習社 2022.4
-
『CREATIVE English Communication I』文部科学省検定高等学校コミュニケーション英語教科書
野村和宏他( Role: Joint editor , 編著書(編集代表))
第一学習社 2021.4
Presentations 【 display / non-display 】
-
"Reunion in Tears" by the Father of Izuru (Oral Interpretation)
野村和宏
第28回大学英語教育学会オーラル・コミュニケーション・フェスティバル (青山学院大学) 2023.12 大学英語教育学会オーラル・コミュニケーション研究会
Event date: 2023.12
-
Effects of Personality Traits and Affective Factors of Japanese University Students on English Prosodic Features: Acoustic and Physiological Analyse
中村弘子, 佐伯林規江, 野村和宏
大学英語教育学会 (JACET) 第63回国際大会 2023.8
-
Teaching English Speaking - from Daily Classroom Activities to Contest Presentations Invited
NOMURA Kazuhiro
2023.6
-
日本人大学生の性格・情意要因が英語発話時の心拍数およびプロソディに与える影響
中村弘子(公立鳥取環境大学)、野村和宏(甲南大学)、佐伯林規江(同志社女子大学)
ことばの科学会2023年3月度研究例会 2023.3
Event date: 2023.3
Academic Awards Received 【 display / non-display 】
-
大学英語教育学会(JACET)学会賞(実践賞)
2003.9 大学英語教育学会(JACET)
オーラル・コミュニケーション研究会
-
大学英語教育学会(JACET)学会賞(新人賞)
1994.9 大学英語教育学会(JACET)
野村和宏
Grant-in-Aid for Scientific Research 【 display / non-display 】
-
Effects of pesonality traits and affective factors on speaking skills and teaching prosody
2022.4 - 2025.3
JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research(C)
Committee Memberships 【 display / non-display 】
-
2024.1 - 2025.3 神戸市教育委員会 これからの市立高等学校のあり方に関する有識者会議委員
Social Activities 【 display / non-display 】
-
KICC×大学連携 国際都市KOBE推進シンポジウム 発表, パネリスト
Role(s): Lecturer
神戸国際コミュニティセンター、甲南大学 2023.12
-
第17回近畿地区高等専門学校英語プレゼンテーションコンテスト審査委員長
Role(s): Advisor
神戸市立高等専門学校 2023.11
-
第37回兵庫県高校生英語スピーチコンテスト審査委員長
Role(s): Advisor
兵庫県高等学校教育研究会英語部会スピーチコンテスト委員会 2023.11
-
第62回大阪府高校英語暗唱・弁論大会審査委員長
Role(s): Advisor
大阪府高等学校英語研究会 2023.9
-
兵庫県立相生高等学校1年生全員200名に講義
Role(s): Lecturer
兵庫県立相生高等学校 2023.9