Position |
Associate Professor |
Research Field |
Humanities & Social Sciences / Japanese language education |
Homepage URL |
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Profile |
専門は「外国語としての日本語の教育と学習」です。言語を使うことと生きることとのつながりや、言語を学ぶとはどういうことかについて考え続けています。 |
External Link |
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Graduate School 【 display / non-display 】
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Ochanomizu University Doctor's Course Completed
Campus Career 【 display / non-display 】
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KONAN UNIVERSITY Faculty of Letters Faculty of Letters Department of Japanese Literature and Language Associate Professor
2021.4
External Career 【 display / non-display 】
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城西国際大学 国際人文学部
2017.9 - 2021.3
Country:Japan
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お茶の水女子大学 文教育学部
2005.4 - 2009.3
Country:Japan
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お茶の水女子大学 文教育学部
2003.4 - 2005.3
Country:Japan
Papers 【 display / non-display 】
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オンライン日本語教育実習における教師イメージの変容ー日台国際共修でのL1 日本語使用者実習生の場合ー International journal
野々口ちとせ
多元文化交流 ( 15 ) 99 - 113 2023.6
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Polyphonic Language Learning: Translanguaging and Cooperation International journal
transculture ( 14 ) 84 - 104 2022.6
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実習生の日本語授業に対する教師教育者の評価についてのセルフスタディ ―国際共修によるオンライン日本語教育実習の事例研究―
野々口ちとせ
甲南大学紀要 文学編 ( 174 ) 11 - 17 2024.3
Single Work
Authorship:Lead author Publisher:甲南大学文学部
本研究は,日本語教師教育者である筆者が自らの教師教育実践を分析し考察したセルフスタディである。教師教育実践分析を教師教育者間で共有可能な形として提示し,筆者の言語教育観を批判的に捉え直すことで,教師教育者としての成長を目指した。具体的には,実習生による日本語授業での一場面に対し,筆者が肯定的な評価を実習生に伝えたものの,その場面での何を,どのように,なぜ評価したかを明確に言語化できなかった事例を記述し,複言語使用をめぐる筆者の言語教育観の揺れを明らかにした。
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NONOGUCHI, Chitose
SLCE: Studies of Language and Cultural Education 19 95 - 111 2021.12
Single Work
Publisher:Association for Language and Cultural Education
Recently, English Medium Programs (EMP) have increased due to the internationaliza- tion of universities, even in the humanities and social sciences. Most students of these English Medium Programs in Japan are multilingual speakers. This study investigates the language life evaluation of the parties via Personal Attitude Construct (PAC) analysis of one international student from the EMP of the Graduate School of Social Sciences and one returning student from the EMP of the Graduate School of Humanities. Results show that both are satisfied with their research life in English, but are more or less dissatisfied and have an oppressive attitude construct in aspects of their language life, such as interac- tions with Japanese students, part-time jobs, and job hunting. They felt that Japanese so- ciety was closed, hierarchical, and emphasized educational background, and both of them had high multilingual ability but could not fully demonstrate their abilities. In both cases, there was a relatively high emphasis on family, confirming the important function played by the mother tongue.
DOI: 10.14960/gbkkg.19.95
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Hyeonhee BANG, Chitose NONOGUCHI
( 187 ) 61 - 75 2021.7
Joint Work
Books and Other Publications 【 display / non-display 】
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未来を創ることばの教育をめざして : 内容重視の批判的言語教育(critical content‐based instruction)の理論と実践
佐藤, 慎司(教育人類学), 高見, 智子, 神吉, 宇一, 熊谷, 由理(第2章、第8章)
ココ出版 2018 ( ISBN:9784866760070 )
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Japanese language education for supporting autonomy: The action research in a community-based Japanese language class
Chitose NONOGUCHI
2016.2 ( ISBN:9784904595756 )
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日本語教育のための質的研究入門 : 学習・教師・教室をいかに描くか
舘岡, 洋子(pp.301-320.)
ココ出版 2015.10 ( ISBN:9784904595688 )
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共生日本語教育学 : 多言語多文化共生社会のために
野々口, ちとせ, 岩田, 夏穂, 張, 瑜珊, 半原, 芳子, 岡崎, 眸(pp.115-126, 203-221.)
雄松堂出版 2007.10 ( ISBN:9784841904758 )
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共生時代を生きる日本語教育 : 言語学博士上野田鶴子先生古稀記念論集
上野, 田鶴子, お茶の水女子大学日本言語文化学研究会『共生時代を生きる日本語教育-言語学博士上野田鶴子先生古稀記念論集-』編集委員会(pp.311-325.)
凡人社 (発売) 2005.11 ( ISBN:4893586009 )
Review Papers (Misc) 【 display / non-display 】
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地域日本語学習支援の談話分析--ことばの機能と発達を中心に (第40回[お茶の水女子大学]日本言語文化学研究会発表要旨)
野々口 ちとせ
言語文化と日本語教育 ( 40 ) 62 - 65 2010.12
Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference) Publisher:お茶の水女子大学日本言語文化学研究会
Other Link: http://hdl.handle.net/10083/52323
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Abstract of Papers Presented at the 38th Annual Meeting
( 38 ) 81 - 84 2009.12
Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)
Other Link: http://hdl.handle.net/10083/51988
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Abstract of Papers Presented at the 37th Annual Meeting
( 37 ) 55 - 58 2009.7
Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)
Other Link: http://hdl.handle.net/10083/51946
Presentations 【 display / non-display 】
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CLIL的アプローチによる海外日本語教育実習での実習生の学び
野々口ちとせ
2024年度日本語教育学会秋季大会 (兵庫県姫路市市民会館) 2024.11 日本語教育学会
Event date: 2024.11
Country:Japan
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日台国際共修によるオンライン日本語教育実習における教師イメージの変容ー日本人実習生の場合ー
野々口ちとせ
2023年東海大学日本語言文化学系30周年国際シンポジウム (台中市) 2023.3 東海大学日本語言文化学系
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「多文化共生をめざした日本語教育プロジェクト」ふり返り学習会
遠山千佳, 野々口ちとせ
立命館大学大学院言語教育情報研究科 多文化共生をめざす日本語教育プロジェクト特別公開学習会
Event date: 2017.10
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持続可能性日本語教育 よりよく生きることを考える内容重視の日本語教育
岡崎眸, トンプソン美恵子, 半原芳子, 佐藤真紀, 後藤美和子, 小田珠生, 野々口ちとせ
立命館大学大学院言語教育情報研究科
Event date: 2017.3
Grant-in-Aid for Scientific Research 【 display / non-display 】
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Integrated Japanese content learning using multiple language
2017.4 - 2020.3
JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research(C)
NONOGUCHI, Chitose; Bang Hyeonhee
This study revealed the following:
1) According to the questionnaire survey, undergraduate students in the Social Sciences English Medium Program (EMP) tend to aim to acquire advanced Japanese proficiency.
2) According to the interview survey, Korean Chinese students studying in the doctoral program at a Japanese graduate school use multiple languages complementarily in their lives.
3) According to Personal Attitude Construct (PAC) analysis, EMP graduate students in the humanities and social sciences are highly satisfied with EMP but less satisfied with interacting with Japanese people.
4) The classroom discourse analysis shows that
asymmetric power relations between languages exist in the class, albeit aimed at integrated learning of Japanese and the social sciences, and that learners resisted such relations by translanguaging. -
人の主体性を支える日本語教育
2015.4 - 2016.2
JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Publication of Scientific Research Results ( Scientific Literature)
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Studies of constructing symbiotic Japanese education and teacher development for business purposes
2007.4 - 2011.3
JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research(B)
OKAZAKI Hitomi, IKEDA Reiko, KONDOH Aya, TOKUNAGA Akane, FURUICHI Yumiko, HARA Mizuho, KIM Hyogyung, IKEDA Hiroko, NONOGUCHI Chitose, CHINGPRASERTSUK Pacharee, NEANCHAROENSUK Suneerat
This study examined the differences in the perceptions regarding business communication between Japanese and foreigners working for Japanese companies in China, Korea, Taiwan, and Thailand. Surveys and interviews were given to reveal how they perceive intra-office communication.
The results show that both Japanese and foreigners tend to ascribe communication breaks to each of them, who are believed to lack knowledge about cultural differences. This implies that the companies should provide multicultural people with opportunities for various dialogs, and that Japanese language education should focus on developing dialogic competence with which workers could integrate their differences into themselves on their own terms. -
母語を活用した教科学習の過程と結果の分析-日本語を母語としない児童生徒の場合-
2005.4 - 2008.3
JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Exploratory Research
岡崎 眸, 清田 淳子, 野々口 ちとせ, 岡崎 敏雄, 原 瑞穂, 佐々木 泰子
日本語を母語としない児童生徒(以下「子ども」)は、日常生活用の日本語は短期間で習得できても、授業用の日本語の習得には長い時間を要する。そのため、教科学習に困難を来たし、進学や就職の途が大きく閉ざされることがある。本研究では、この問題に対して、子どもの母語に着目し、子どもの母語を活用することで、第一に、教科学習を促進することができるか、第二に、日本語の力を教科学習用の言語として伸ばすことができるか、という二つの課題を設定し、母語活用が教科学習の過程と結果に及ぼす影響を質的に探ることを目的とした。
具体的には、ある公立中学校に通う、中国語・スペイン語・ポルトガル語をそれぞれ母語とする子ども達に対し、学校教員と協働で『教科・母語・日本語相互育成学習モデル』(岡崎1997)に基づいた学習支援を行った。その際、授業場面の録画録音、参与観察を行い、平成17年度から平成19年度にかけて縦断的にデータを収集した。また、支援者や被支援者などに数回にわたるインタビューを行った。得られたデータは、研究チーム参加者がそれぞれの関心のもと分析し、多角的に相互育成学習の成果を検討した。平成19年度に得られた主な結果としては、子どもが母語での学習を通し学年相応の深い読みができている様子や、学習における対話を通し認知的な発達が促進されている様子、また、国語の専門以外の教員が学習支援を行う際の意識、地域の学習支援ボランティアが継続して支援に関わる際の意識等が描かれ、「教科・母語・日本語相互育成学習」が子ども達の学習や発達において肯定的な影響をもたらす可能性が示された。
*岡崎敏雄(1997)「教科・日本語・母語相互育成学習のねらい」『平成8年度外国人児童生徒指導資料母国語による学習のための教材』茨城県教育庁指導課,1-8 -
Towards a multilingual and multicultural society : Role of Japanese language education and teacher training
2002.4 - 2006.3
JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research(B)
OKAZAKI Hitomi, IKEDA Reiko, SASAKI Yasuko, KAGAMI Tomiyo, MORIYAMA Shin, NONOGUCHI Chitose
This research has been undertaken in continuance of previous research which focused on the creation of a model for Japanese language teacher training programs based on the reflective method, viz. ‘Towards a theory of reflective teaching methods in Japanese language classrooms - 1999〜2000'. This study aims to propose a framework for a new type of Japanese language education method - Symbiotic Japanese language education - targeting long-term/permanent foreign residents, as well as for training of teachers who will play a pivotal role in this new approach. The two main research objectives pursued in this research are : (1) ormulation of concrete suggestions for teaching activities which would make symbiotic Japanese language education, conducted in ‘classrooms where Japanese and foreigners participate as social equals', more effective. This is done by probing the actual state of existing programs, where both native and non-native speakers participate in classes based on the symbiotic approach. (2)Proposals for creating training programs for educators well-versed in symbiotic Japanese language education methods. This is done by examining and analyzing what the teacher trainees actually learnt during the ‘symbiotic' teacher training programs. This research was carried out over a 3-yr period (2002-2005), focusing on the studies carried out in Ochanomizu University's Japanese language education course (Department of Teaching Japanese as a Second Language) as well as fieldwork conducted as part of teacher training sessions involving special ‘symbiotic Japanese' classroom activities. The following results were obtained :
(1)Participant communication during problem-posing sessions
1.How do native and non-native speakers participate in the discourse sessions
2.How do native speakers take part in the session activities, and how is awareness about symbiosis created
3.Characteristics of native speaker discourse in exchange classes involving Japanese and foreign students
(2)Knowledge acquired by teacher trainees
1.Objective analysis (1) : From the viewpoint of teacher decision making process
2.Objective analysis (2) : Collaborative teacher training
3.Trainee opinions : Significance of such teacher training programs for the trainees
4.Teaching skills required for symbiotic Japanese language education
(3)Linguistic behavior of multi-lingual speakers in a multilingual society
Other External funds procured 【 display / non-display 】
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本学における学部生対象のキャリア形成支援プログラムの開発研究
2018.4 - 2019.3
城西国際大学 学長所管研究奨励金
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専門科目を内容とした日本語教育に関する基礎的研究
2016.7 - 2017.3
立命館大学 研究推進プログラム
Committee Memberships 【 display / non-display 】
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2023.6 日本語教育学会 審査・運営協力員
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2023.6 日本語教育学会 代議員
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2007.3 日本言語文化研究会(政策研究大学院大学・国際交流基金・国立国語研究所) 論集第3号投稿論文 外部査読担当
Social Activities 【 display / non-display 】
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Aozora
Role(s): Advisor, Planner
KONAN University KONAN University 2022.5
Audience: Junior students, High school students, College students, Graduate students, General
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「第1回つなごう!言語と文化の架け橋スピーチコンテスト」日本語通スピーチコンテスト審査員
神戸東洋医療学院 孔子講堂・神戸東洋日本語学院 第1回つなごう!言語と文化の架け橋スピーチコンテスト 2024.11
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文部科学省 日本語教師養成・研修推進拠点整備事業(近畿ブロック)部会員
Role(s): Organizing member
文部科学省 日本語教師養成・研修推進拠点整備事業(近畿ブロック) 2024.5 - 2025.3
Audience: Teachers, Researchesrs, Governmental agency
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神戸市における地域日本語教育体制整備事業に基づく総合調整会議委員
Role(s): Organizing member
公益財団法人 神戸国際コミュニティセンター 神戸市における地域日本語教育体制整備事業に基づく総合調整会議 2023.4
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第14回コミュニカ学院・神戸YMCA 日本語スピーチコンテスト 審査員
コミュニカ学院・神戸YMCA学院専門学校 第14回コミュニカ学院・神戸YMCA 日本語スピーチコンテスト 神戸YMCA学院専門学校 2023.3