写真a

NONOGUCHI Chitose

Position

Associate Professor

Research Field

Humanities & Social Sciences / Japanese language education

Homepage URL

https://researchmap.jp/nonochito

Profile

専門は「外国語としての日本語の教育と学習」です。言語を使うことと生きることとのつながりや、言語を学ぶとはどういうことかについて考え続けています。

External Link

Graduating School 【 display / non-display

  • Kobe University   Faculty of Education   Graduated

Graduate School 【 display / non-display

  • Ochanomizu University   Doctor's Course   Completed

Campus Career 【 display / non-display

  • KONAN UNIVERSITY   Faculty of Letters   Faculty of Letters Department of Japanese Literature and Language   Associate Professor

    2021.4

External Career 【 display / non-display

  • 城西国際大学   国際人文学部

    2017.9 - 2021.3

      More details

    Country:Japan

  • お茶の水女子大学   文教育学部

    2005.4 - 2009.3

      More details

    Country:Japan

  • お茶の水女子大学   文教育学部

    2003.4 - 2005.3

      More details

    Country:Japan

 

Papers 【 display / non-display

  • オンライン日本語教育実習における教師イメージの変容ー日台国際共修でのL1 日本語使用者実習生の場合ー International journal

    野々口ちとせ

    多元文化交流   ( 15 )   99 - 113   2023.6

     More details

    Publisher:東海大学日本語言文化学系  

    File: Online Japanese Language Teaching Practicum.pdf

  • Polyphonic Language Learning: Translanguaging and Cooperation International journal

    transculture   ( 14 )   84 - 104   2022.6

     More details

    Publisher:Tunghai University, Japanese Language and Culture  

    File: 多声的な言葉の学習.pdf

  • 実習生の日本語授業に対する教師教育者の評価についてのセルフスタディー国際共修によるオンライン日本語教育実習の事例研究ー

    野々口ちとせ

    甲南大学紀要 文学編   ( 174 )   11 - 17   2024.3

  • How graduate students in the humanities / social sciences English Medium Program evaluate their language life? The language life evaluation of the parties via Personal Attitude Construct analysis Reviewed

    NONOGUCHI, Chitose

    SLCE: Studies of Language and Cultural Education   19   95 - 111   2021.12

     More details

    Single Work

    Publisher:Association for Language and Cultural Education  

    Recently, English Medium Programs (EMP) have increased due to the internationaliza- tion of universities, even in the humanities and social sciences. Most students of these English Medium Programs in Japan are multilingual speakers. This study investigates the language life evaluation of the parties via Personal Attitude Construct (PAC) analysis of one international student from the EMP of the Graduate School of Social Sciences and one returning student from the EMP of the Graduate School of Humanities. Results show that both are satisfied with their research life in English, but are more or less dissatisfied and have an oppressive attitude construct in aspects of their language life, such as interac- tions with Japanese students, part-time jobs, and job hunting. They felt that Japanese so- ciety was closed, hierarchical, and emphasized educational background, and both of them had high multilingual ability but could not fully demonstrate their abilities. In both cases, there was a relatively high emphasis on family, confirming the important function played by the mother tongue.

    DOI: 10.14960/gbkkg.19.95

  • Language Use and Consciousness of a Trilingual Speaker as Seen from a Holistic Perspective of Bilingualism

    Hyeonhee BANG, Chitose NONOGUCHI

    ( 187 )   61 - 75   2021.7

     More details

    Joint Work

display all >>

Books and Other Publications 【 display / non-display

  • 未来を創ることばの教育をめざして : 内容重視の批判的言語教育(critical content‐based instruction)の理論と実践

    佐藤, 慎司(教育人類学), 高見, 智子, 神吉, 宇一, 熊谷, 由理(第2章、第8章)

    ココ出版  2018  ( ISBN:9784866760070

     More details

  • Japanese language education for supporting autonomy: The action research in a community-based Japanese language class

    Chitose NONOGUCHI

    2016.2  ( ISBN:9784904595756

     More details

  • 日本語教育のための質的研究入門 : 学習・教師・教室をいかに描くか

    舘岡, 洋子(pp.301-320.)

    ココ出版  2015.10  ( ISBN:9784904595688

     More details

  • 共生日本語教育学 : 多言語多文化共生社会のために

    野々口, ちとせ, 岩田, 夏穂, 張, 瑜珊, 半原, 芳子, 岡崎, 眸(pp.115-126, 203-221.)

    雄松堂出版  2007.10  ( ISBN:9784841904758

     More details

  • 共生時代を生きる日本語教育 : 言語学博士上野田鶴子先生古稀記念論集

    上野, 田鶴子, お茶の水女子大学日本言語文化学研究会『共生時代を生きる日本語教育-言語学博士上野田鶴子先生古稀記念論集-』編集委員会(pp.311-325.)

    凡人社 (発売)  2005.11  ( ISBN:4893586009

     More details

display all >>

Review Papers (Misc) 【 display / non-display

display all >>

Presentations 【 display / non-display

  • 日台国際共修によるオンライン日本語教育実習における教師イメージの変容ー日本人実習生の場合ー

    野々口ちとせ

    2023年東海大学日本語言文化学系30周年国際シンポジウム  (台中市)  2023.3  東海大学日本語言文化学系

     More details

    Event date: 2023.3

    Country:Taiwan, Province of China  

  • 比喩生成課題による複言語使用者の言語総体に対する当事者評価

    野々口ちとせ, 房賢嬉

    日本質的心理学会第16回大会 

     More details

    Event date: 2019.9

  • 「多文化共生をめざした日本語教育プロジェクト」ふり返り学習会

    遠山千佳, 野々口ちとせ

    立命館大学大学院言語教育情報研究科 多文化共生をめざす日本語教育プロジェクト特別公開学習会 

     More details

    Event date: 2017.10

  • 持続可能性日本語教育 よりよく生きることを考える内容重視の日本語教育

    岡崎眸, トンプソン美恵子, 半原芳子, 佐藤真紀, 後藤美和子, 小田珠生, 野々口ちとせ

    立命館大学大学院言語教育情報研究科 

     More details

    Event date: 2017.3

  • 共生日本語教育 自分と他者の〈つながり〉を紡ぐことばの教育

    野々口ちとせ

    立命館大学大学院言語教育情報研究科 

     More details

    Event date: 2015.7

display all >>

Grant-in-Aid for Scientific Research 【 display / non-display

  • Integrated Japanese content learning using multiple language

    2017.4 - 2020.3

    JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

    NONOGUCHI, Chitose; Bang Hyeonhee

      More details

    This study revealed the following:
    1) According to the questionnaire survey, undergraduate students in the Social Sciences English Medium Program (EMP) tend to aim to acquire advanced Japanese proficiency.
    2) According to the interview survey, Korean Chinese students studying in the doctoral program at a Japanese graduate school use multiple languages complementarily in their lives.
    3) According to Personal Attitude Construct (PAC) analysis, EMP graduate students in the humanities and social sciences are highly satisfied with EMP but less satisfied with interacting with Japanese people.
    4) The classroom discourse analysis shows that
    asymmetric power relations between languages exist in the class, albeit aimed at integrated learning of Japanese and the social sciences, and that learners resisted such relations by translanguaging.

  • 人の主体性を支える日本語教育

    2015.4 - 2016.2

    JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Publication of Scientific Research Results ( Scientific Literature)

  • Studies of constructing symbiotic Japanese education and teacher development for business purposes

    2007.4 - 2011.3

    JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research(B)

    OKAZAKI Hitomi, IKEDA Reiko, KONDOH Aya, TOKUNAGA Akane, FURUICHI Yumiko, HARA Mizuho, KIM Hyogyung, IKEDA Hiroko, NONOGUCHI Chitose, CHINGPRASERTSUK Pacharee, NEANCHAROENSUK Suneerat

      More details

    This study examined the differences in the perceptions regarding business communication between Japanese and foreigners working for Japanese companies in China, Korea, Taiwan, and Thailand. Surveys and interviews were given to reveal how they perceive intra-office communication.
    The results show that both Japanese and foreigners tend to ascribe communication breaks to each of them, who are believed to lack knowledge about cultural differences. This implies that the companies should provide multicultural people with opportunities for various dialogs, and that Japanese language education should focus on developing dialogic competence with which workers could integrate their differences into themselves on their own terms.

  • 母語を活用した教科学習の過程と結果の分析-日本語を母語としない児童生徒の場合-

    2005.4 - 2008.3

    JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Exploratory Research

    岡崎 眸, 清田 淳子, 野々口 ちとせ, 岡崎 敏雄, 原 瑞穂, 佐々木 泰子

      More details

    日本語を母語としない児童生徒(以下「子ども」)は、日常生活用の日本語は短期間で習得できても、授業用の日本語の習得には長い時間を要する。そのため、教科学習に困難を来たし、進学や就職の途が大きく閉ざされることがある。本研究では、この問題に対して、子どもの母語に着目し、子どもの母語を活用することで、第一に、教科学習を促進することができるか、第二に、日本語の力を教科学習用の言語として伸ばすことができるか、という二つの課題を設定し、母語活用が教科学習の過程と結果に及ぼす影響を質的に探ることを目的とした。
    具体的には、ある公立中学校に通う、中国語・スペイン語・ポルトガル語をそれぞれ母語とする子ども達に対し、学校教員と協働で『教科・母語・日本語相互育成学習モデル』(岡崎1997)に基づいた学習支援を行った。その際、授業場面の録画録音、参与観察を行い、平成17年度から平成19年度にかけて縦断的にデータを収集した。また、支援者や被支援者などに数回にわたるインタビューを行った。得られたデータは、研究チーム参加者がそれぞれの関心のもと分析し、多角的に相互育成学習の成果を検討した。平成19年度に得られた主な結果としては、子どもが母語での学習を通し学年相応の深い読みができている様子や、学習における対話を通し認知的な発達が促進されている様子、また、国語の専門以外の教員が学習支援を行う際の意識、地域の学習支援ボランティアが継続して支援に関わる際の意識等が描かれ、「教科・母語・日本語相互育成学習」が子ども達の学習や発達において肯定的な影響をもたらす可能性が示された。
    *岡崎敏雄(1997)「教科・日本語・母語相互育成学習のねらい」『平成8年度外国人児童生徒指導資料母国語による学習のための教材』茨城県教育庁指導課,1-8

  • Towards a multilingual and multicultural society : Role of Japanese language education and teacher training

    2002.4 - 2006.3

    JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research(B)

    OKAZAKI Hitomi, IKEDA Reiko, SASAKI Yasuko, KAGAMI Tomiyo, MORIYAMA Shin, NONOGUCHI Chitose

      More details

    This research has been undertaken in continuance of previous research which focused on the creation of a model for Japanese language teacher training programs based on the reflective method, viz. ‘Towards a theory of reflective teaching methods in Japanese language classrooms - 1999〜2000'. This study aims to propose a framework for a new type of Japanese language education method - Symbiotic Japanese language education - targeting long-term/permanent foreign residents, as well as for training of teachers who will play a pivotal role in this new approach. The two main research objectives pursued in this research are : (1) ormulation of concrete suggestions for teaching activities which would make symbiotic Japanese language education, conducted in ‘classrooms where Japanese and foreigners participate as social equals', more effective. This is done by probing the actual state of existing programs, where both native and non-native speakers participate in classes based on the symbiotic approach. (2)Proposals for creating training programs for educators well-versed in symbiotic Japanese language education methods. This is done by examining and analyzing what the teacher trainees actually learnt during the ‘symbiotic' teacher training programs. This research was carried out over a 3-yr period (2002-2005), focusing on the studies carried out in Ochanomizu University's Japanese language education course (Department of Teaching Japanese as a Second Language) as well as fieldwork conducted as part of teacher training sessions involving special ‘symbiotic Japanese' classroom activities. The following results were obtained :
    (1)Participant communication during problem-posing sessions
    1.How do native and non-native speakers participate in the discourse sessions
    2.How do native speakers take part in the session activities, and how is awareness about symbiosis created
    3.Characteristics of native speaker discourse in exchange classes involving Japanese and foreign students
    (2)Knowledge acquired by teacher trainees
    1.Objective analysis (1) : From the viewpoint of teacher decision making process
    2.Objective analysis (2) : Collaborative teacher training
    3.Trainee opinions : Significance of such teacher training programs for the trainees
    4.Teaching skills required for symbiotic Japanese language education
    (3)Linguistic behavior of multi-lingual speakers in a multilingual society

Other External funds procured 【 display / non-display

  • 本学における学部生対象のキャリア形成支援プログラムの開発研究

    2018.4 - 2019.3

    城西国際大学  学長所管研究奨励金

  • 専門科目を内容とした日本語教育に関する基礎的研究

    2016.7 - 2017.3

    立命館大学  研究推進プログラム

 

Committee Memberships 【 display / non-display

  • 2023.6   日本語教育学会  審査・運営協力員

  • 2023.6   日本語教育学会  代議員

  • 2019.7 - 2023.6   日本語教育学会  学会誌委員(主査担当)

  • 2007.3   日本言語文化研究会(政策研究大学院大学・国際交流基金・国立国語研究所)  論集第3号投稿論文 外部査読担当

  • 2004.4 - 2011.3   お茶の水女子大学日本言語文化学研究会  運営委員

Social Activities 【 display / non-display

  • Aozora

    Role(s): Advisor, Planner

    KONAN University  2022.5

  • 神戸市における地域日本語教育体制整備事業に基づく総合調整会議委員

    Role(s): Organizing member

    公益財団法人 神戸国際コミュニティセンター  神戸市における地域日本語教育体制整備事業に基づく総合調整会議  2023.4 - 2024.3

  • 第14回コミュニカ学院・神戸YMCA 日本語スピーチコンテスト 審査員

    コミュニカ学院・神戸YMCA学院専門学校  第14回コミュニカ学院・神戸YMCA 日本語スピーチコンテスト  神戸YMCA学院専門学校  2023.3

  • 東灘区学生サポーター支援事業としての国際交流活動

    Role(s): Advisor

    神戸市東灘区  東灘区学生サポーター支援事業  御影にほんごプラザ・神戸国際大学  2021.8 - 2022.3

     More details

    Audience: College students, Graduate students, General

    東灘区の支援を受け、ゼミ学生を主体とする団体「甲南Ⅶ」が行なった国際交流活動「東灘区学生サポーター活動(「マリーゴールド」)」を統括した。

  • 教員免許更新講習

    Role(s): Lecturer

    城西国際大学  学校と子ども、教師をめぐる現代的課題  城西国際大学安房キャンパス・東金キャンパス  2019.7 - 2020.8

     More details

    Audience: Teachers

display all >>