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MORIKAWA Yuka

Position

Specially Appointed Japanese language Instructor

Research Field

Japanese linguistics, Japanese language education

Research Fields, Keywords

Japanese Linguistics, Japanese language Teaching, Experiential learning activity, Culture, Cultural Experience

Graduating School 【 display / non-display

  •  
    -
    1988.03

    Nara Women's University   Faculty of Literature   Graduated

Graduate School 【 display / non-display

  •  
    -
    1991.03

    Osaka University of Foreign Studies  Graduate School, Division of Foreign Language  Master's Course  Completed

Campus Career 【 display / non-display

  • 1996.09
    -
    Now

    KONAN UNIVERSITYInstitute for Language and Culture  

Association Memberships 【 display / non-display

  • 2017.06
     
     
     

    Japanese Association of Language Proficiency

  • 2012.08
     
     
     

    The Japan Association for Language Education and Technology

  • 1991.05
     
     
     

    The Society for the Teaching Japanese as a Foreign Language

  • 1989.10
     
     
     

    Kansai Linguistic Society

  • 1989.05
     
     
     

    The Society for Japanese Linguistics

 

Research Career 【 display / non-display

  • Succession of Traditional Culture and Japanese Language Education

    Cooperative Research  

    Project Year: 2018.04  -   

Published Papers 【 display / non-display

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Conference Activities & Talks 【 display / non-display

  • Students' Cultural Awareness and the Teacher's Role during their Participation in Experiential Learning relating to Traditional Japanese Culture

    Yuka Morikawa, Mika Nagasu

    CAJLE Annual Conference 2019 in Victoria  2019.08  -  2019.08 

  • 「めやす」の教育理念の実現を目指した現地体験型研修旅行の実践:留学生が感じ、学んだ「広島」

    森川結花

    カナダ日本語教育振興会 2017年次大会  (Calgary)  2017.08  -  2017.08  Canadian Association for Japanese Language Education

    年間留学プログラムの恒例行事である広島・宮島研修旅行を日本語授業の一環として組み直すため、言語・文化・社会の理解と連携を目指す『外国語教育のめやす』を教育方針の基盤として学習プランを設計し、2017年3月に実践した。現地での見学や交流を通して学習者は負の経験をしつつ、それを自身の置かれた環境の中で癒やされていくことで内面の成長を遂げていく様が彼らの記した旅行記から読み取れた。

  • 原因・理由を問う「なんで」の使用実態と日本語教科書での扱わ れ方について ―「なぜ」「どうして」との比較を通して

    小山宣子,森川結花

    日本語/日本語教育研究会第5回研究集会  (学習院女子大学)  2013.09  -  2013.09  日本語/日本語教育研究会

    原因理由を問う「なんで」が初級日本語教科書の中では扱われず、代わりに「どうして」「なぜ」が使われていることを既存の教科書を調査することで明らかにし、それが母語話者の言語使用の実態とズレていることを数種のコーパスとの比較において証明した。

  • The Differences between "Suru" and "Yaru" When in the "--kata" Form

    Yuka Morikawa, Nobuko Oyama, Shu Hamada

    2013.09  -  2013.09 

  • 原因・理由を問う「なんで」の使用実態と日本語教科書での扱わ れ方について ―「なぜ」「どうして」との比較を通して

    小山宣子 森川結花

    日本語/日本語教育研究会第5回研究集会  2013.09  -  2013.09 

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Preferred joint research theme 【 display / non-display

  • Experiential Learning of Japanese Culture in the Japanese Language Education

 

Qualification acquired 【 display / non-display

  • ACTFL Oral Proficiency Interview Tester

  • High School Teacher Specialization License

  • Junior High School Teacher Specialization License