写真a

KOYASU Masuo

Position

Specially Appointed Professor

Research Field

developmental psychology

Graduating School 【 display / non-display

  • 1969.04
    -
    1973.03

    Kyoto University   Faculty of Education   Graduated

Graduate School 【 display / non-display

  • 1973.04
    -
    1977.07

    Kyoto University  Graduate School, Division of Education  Doctor's Course  Unfinished Course

External Career 【 display / non-display

  • 1977.08
    -
    1982.01

    Aichi University of Education   Faculty of Educarion  

  • 1982.01
    -
    1988.03

    Aichi University of Education   Faculty of Educarion  

  • 1988.04
    -
    1997.11

    Kyoto University   Faculty of Educarion  

  • 1997.12
    -
    1998.03

    Kyoto University   Faculty of Educarion  

  • 1998.04
    -
    2016.03

    Kyoto University   Graduate School of Education  

display all >>

 

Published Papers 【 display / non-display

  • Understanding the system of licensed psychologists

    Masuo Koyasu

      1 ( 2 ) 75 - 88   2019.03  [Invited]

    Single Work

  • RElations between empathy, emotional competence, and morality in adolescents and adults

    Ai Mizokawa and Masuo Koyasu

    Japanese Journal of Educational Psychology   65 ( 3 ) 361 - 374   2017.09  [Refereed]

    Joint Work

    DOI

  • 公認心理師に求められる資質

    子安増生

    最新精神医学   22 ( 4 ) 309 - 316   2017.07

    Single Work

    公認心理師に求められれる脂質として、公認心理師になれない者、専門職としての位置づけ、必要な学び、倫理規範について論じた。

  • Reciprocal influences between autonomous motivation and the use of motivational regulation strategies

    Takayuki Goto, Hideki Kawaguchi, Eiji Nonomiya, Kenshiro Ichimura, Takashi Kusumi, and Masuo Koyasu

    The Japanese Journal of Psychology   88 ( 2 ) 197 - 202   2017.06  [Refereed]

    Joint Work

    DOI

  • 心理学界の発展と公認心理師への期待

    子安増生

    教育と医学   64 ( 4 ) 60 - 67   2016.03

    Single Work

display all >>

Books etc 【 display / non-display

  • Basic psychology for the licensed psychologists

    Masuo Koyasu (Part: Single Work )

    Kinpodo  2019.06 ISBN: 978-4-7653-1788-7

  • 公認心理師エッセンシャルズ

    子安増生・丹野義彦 (Part: Joint Editor ,  多数 )

    有斐閣  2018.02 ISBN: 4641174369

    公認心理師になるために,必須の知識と学ぶべきことがわかる。公認心理師の職責と関係行政論のテキストにも最適。

  • 新・教職教養シリーズ第1巻 教職教育論

    高見茂・田中耕治・矢野智司編、子安増生著 (Part: Joint Work ,  第10章 教師の熟達化と生涯発達 189~203ページ )

    協同出版  2017.12 ISBN: 4319003225

    教職に関わる最先端の研究成果と教職の在り方を発信・提案するテキストの第1巻。教職の意義と役割、教師に求められる力量、教師教育改革の展開といった、教職教育を巡る最先端の多元的な知見を分かり易く提示する。

  • 新・教職教養シリーズ第9巻 発達と学習

    子安増生・明和政子編 (Part: Joint Editor ,  第1章 発達と学習の基礎 )

    協同出版  2017.12 ISBN: 4319003314

    教職に関わる最先端の研究成果と教職の在り方を発信・提案するテキストの第9巻。発達と学習に関わる基礎的な諸問題や、発達心理学あるいは発達実践上の諸問題、学習の問題である学力について論じる。

  • 公認心理師入門―知識と技術

    子安増生 (Part: Single Work ,  52-55ページ )

    日本評論社  2017.08

    公認心理師の養成のために設定された学部25科目のうち「発達心理学」について、その授業内容を検討した。

display all >>

Review Papers (Misc) 【 display / non-display

  • 心の理論とコミュニケーション能力

    子安増生

    こころの科学 ( 日本評論社 )  ( 191 ) 8 - 13   2017.01

    Introduction and explanation (commerce magazine)   Single Work

    『こころの科学』12月号の特別企画「“コミュ障”を超えて」の1章として、コミュニケーションと心の理論の関係について考察した。

  • 発達の観点から心理支援を展望する

    子安増生

    臨床心理学 臨時増刊号 ( 金剛出版 )    146 - 148   2016.09

    Introduction and explanation (commerce magazine)   Single Work

    一般社団法人日本心理研修センター編『公認心理師』の1章として、発達心理学の観点から公認心理師の職務を位置付けた。

  • 「心の理論」からみたコミュニケーション

    子安 增生

    作業療法ジャーナル   39, 880-885.   2005

    Single Work

  • 演劇経験の有無による味覚表情の表出ならびに演技の差異.

    子安 增生

    認知科学   11, 61-74   2004

    Single Work

    DOI

  • 運動図形に対する心的状態の付与に及ぼす図形の種類と運動パターンの効果.

    子安 增生

    京都大学大学院教育学研究科紀要   50, 1-21.   2004

    Single Work

display all >>

Conference Activities & Talks 【 display / non-display

  • Preschoolers’ understanding of the difference of false belief between “real child” and “fantastic child"

    Fumikazu Furumi, Megumi Masuda, Masuo Koyasu

    The British Psychological Society Developmental Section Annual Conference  (Crowne Plaza, Stratford-upon-Avon, UK)  2017.09  -  2017.09  The British Psychological Society Developmental Section

    幼児を対象に、実際の子どもと想像上の子どもで他者の誤信念の理解がどのように異なるかを実験的に検討した。

  • Development of script generalization in young children: Effects of theory of mind

    Kaichi Ynaoka, Masuo Koyasu

    The 24th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioral Development  (Radisson Blu Hotel Lietuva, Vilnius, Lithuania)  2016.07  -  2016.07  The 24th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioral Development

    幼稚園児を対象に、スクリプトの般化課題の成績を心の理論の発達との関係から検討する実験を行い、その結果を発表した。

  • 幼児期における他者の特性による誤った信念帰属の違い

    古見文一、子安増生

    日本発達心理学会第27回大会  (北海道大学)  2016.04  -  2016.05  日本発達心理学会

    幼児を対象に、他者の特性により心の理論課題の誤った信念帰属の違いの発達を実験的に検討した。

  • A longitudinal study of copying complex Chinese letters and figures in elementary school children

    Koyasu, M., & Goshiki, T.

    The 14th European Congress of Psychology  (Università degli Studi di Milano-Bicocca, Milan, Italy)  2015.07  -  2015.07 

  • 児童における文字・図形模写の発達に及ぼすメディアの影響 (2).

    子安増生・郷式徹

    日本発達心理学会第26回大会  (東京大学)  2015.03  -  2015.03 

display all >>

Grant-in-Aid for Scientific Research 【 display / non-display

  • Grant-in-Aid for Scientific Research(B)

    Project Year: 2006.04  -  2010.03 

  • Grant-in-Aid for Scientific Research(B)

    Project Year: 2002.04  -  2006.03 

  • Grant-in-Aid for Scientific Research(B)

    Project Year: 1999.04  -  2002.03