Papers - IBA Midori
-
Application of Verbo-Tonal Method to Online English Pronunciation Teaching: Focusing on Using Nursery Rhymes
Midori Iba
言語と文化 ( 25 ) 47 - 62 2021.3
Single Work
Publisher:甲南大学国際言語文化センター
ヴェルボトナル法(Verbo-Tonal Method: VT法)は言語の聞き取りや再生に重要な働きを果たすリズム・イントネーションなどプロソディーを重視した言語理論およびその指導法を指す。聴覚障害者の発音指導や外国語教育の分野で広く応用されているが、その具体的な指導法の一つに各言語特有のプロソディーを象徴するわらべ歌(nursery rhymes)の導入がある。本稿では、まずVT法の概要を述べ、次に2020年前期、コロナ禍でオンライン授業に切り替わった英語発音のウェブ授業2クラスにおいて、VT法に基づく英語のnursery rhymesをなぜ、どのように導入したか、またその結果はどうであったかを、受講生の反応が反映される大学の行った授業評価アンケートを基に記述し、オンライン授業の効用、限界点も交えて考察する。研究室で行う実験と違い、実際の授業への導入においての考察なので、はっきりと結論づけることはできないがVT法に基づくnursery rhymesの授業への導入は想定外の高い評価を得たので、受講生には良い効果があったのではと考えられる。今後、学生の声がどのように変化したか音声分析によって効果測定を行う予定である。
-
The Effect of Incentives on Promoting Student Autonomy: A case study of web-baed language learning
Midori Iba
The Journal of the Institute for Language and Culture ( 18 ) 47 - 60 2014.3
Single Work
-
The apparent Priority of Prosodic features over Individual Sounds in Second Language Speech Learning
Midori Iba
「言語と文化」 ( 15 ) 1 - 22 2011.3
Single Work
-
Experimental Studies on Prosodic Features in Second Language Acquisition
Midori Iba
2010.3
Single Work
This book consists in the main of a doctoral dissertation, completed in March 2010. Prosody, the rhythmic and intonational aspects of language, is sometimes deemed unteachable. In order to challenge this belief, I have performed three experiments concerning the teaching of prosodic features of English to Japanese learners. My findings indicate the importance of the sequence of training; namely, the efficacy of teaching prosodic features over individual sounds. I also suggest the possibility of applying low-pass filters to pronunciation training.2010年3月に完成した博士論文を編集し、出版したもの。プロソディは教えられないという論があるが、プロソディに関する3つの学習実験の結果、特に訓練でプロソディを先行させると効果があることが判明した。その他の実験で得られた知見を英語教育に応用する方法を述べた。
-
The Effectiveness of Low-Pass Filters in English Pronunciation Training Reviewed
Midori Iba
Language Education and Technology ( 46 ) 21 - 40 2009.6
Single Work
-
The Influence of Model Sounds on the Speech Production of Japanese Learners of English
伊庭緑
「言語と文化」第12号甲南大学国際言語文化センター紀要 2008.11
Single Work
-
The Real Trouble Spots in the Perception of English
伊庭緑
「言語と文化」第11号甲南大学国際言語文化センター紀要 2007.11
Single Work
-
Web-based Pronunciation Training: An Outline of Materials and their Effectiveness
伊庭緑
「言語と文化」第10号甲南大学国際言語文化センター紀要 2006.11
Single Work
-
Web-based Pronunciation Trouble Spots of Japanese Learners of English
伊庭緑
「言語と文化」第10号甲南大学国際言語文化センター紀要 2006.11
Single Work
-
The use of visual cues in the perception of non-native consonant contrasts
IBA Midori
The Journal of the Acoustical Society of America, 119 ( 3 ) 1740 - 1751 2006
-
Perceptual Training and the Production of English Consonants by Japanese Learners
伊庭緑
「言語と文化」第9号甲南大学国際言語文化センター紀要 2005.11
Single Work
-
Effect of audiovisual perceptual training on the perception and production of consonants by Japanese learners of English
IBA Midori
Speech Communication 47 ( 3 ) 2005.11
-
The Effectiveness of Visual Cues in L2 Perception
伊庭緑
「言語と文化」第8号甲南大学国際言語文化センター紀要 2004.11
Single Work
-
プレゼンテーション中心の授業と異文化教育と 「英語教育」
伊庭緑
大修館(専門誌) 2004.7
Single Work
-
Pedagogic Priorities in English Pronunciation
伊庭緑
「言語と文化」第7号甲南大学国際言語文化センター紀要 2003.11
Single Work
-
Teaching English Pronunciation for Global Communication
伊庭緑
「言語と文化」第6号甲南大学国際言語文化センター紀要 2002.11
Single Work
-
Pronunciation Trouble Spots for Japanese Learners
伊庭緑
「言語と文化」第5号甲南大学国際言語文化センター紀要 2001.11
Single Work
-
An Analysis of the First 50 Words Acquired by Young Japanese Children
伊庭緑
「言語と文化」第5号甲南大学国際言語文化センター紀要 2001.11
Single Work